تبلیغات
رایحه نجابت - حجاب از دیدگاه فقهای متأخر


درباره وبلاگ

در فرهنگ لغات خود، حجاب را پاکی صداقت معنا کن در فرهنگ لغات خود حجاب را آیینه نادیده معنا کن.



آرشیو مطالب


کتابنامه

آثار و برکات عفاف و حجاب، افتخار جمهوری اسلامی به عفاف و حجاب زنان، کشف حجاب رضا خانی چرایی تلاش غرب در مبارزه با عفاف و حجاب...



پیوند های روزانه
  • مطالب جالب در مورد پیامبران
  • منجی مهربان
  • هراطلاعاتی میخوای اینجا هست
  • حرفهای من
  • یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور
  • پایگاه اطلاع رسانی سبطین علیهما السلام
  • بارون
  • شهدا شرمنده ایم
  • محب الحسین
  • انتهاےِدوستــ داشتنــ ،آنـ سوے ابدیتــ
  • صفحه شخصی محسن اسمی
  • مشکات اندیشه.
  • راحوما
  • شهیده ثناپردل
  • السلام علیک یااباصالح المهدی
  • جریان شناسی وت مسائل سیاسی
  • مشتعل عشق علی ام
  • فقط خدا
  • دنیا نیاز به نماز
  • چهارده گوهر آسمانی
  • شهدارایادکنیدحتی با ذکرصلوات
  • در مقتل گمنامی
  • عطر ماندگار
  • افلاکیان
  • اسلامیت
  • سلحشوران آریا
  • دانشجویی شاهیندژ
  • دوران نزدیک به ظهور
  • دل نوشته های من
  • راحیل
  • خدایا حلالم کن
  • اینجا به روز بمانید.
  • خلوت عباسیه
  • عشق74
  • یاد محبوب
  • داروخانه معنوی
  • رزمندگان سایبری
  • ٪باشگاه خبرنگاران٪
  • زمردی در دل کویر
  • ×بسیجیان گمنام×
  • یک پله مانده تا او
  • سبدتنهایی
  • دفتر دل
  • نور
  • بسیجی
  • عشق74
  • فانوس جزیره
  • از نـســل گــل یــاس
  • دل نوشته های طلایی
  • أَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّامَاسَعَى
  • *(بفـرمـایـیـد در خـدمـتـیـم مهم)*
  • عشــق حسـین عـلیه السـلام
  • * سربند یا زهرا(س) *
  • ولایت فقیه
  • حجاب
  • بنت الحسین
  • طلـبـه پاسخگـو
  • ** گـل نـرگــس **
  • بــی نـهایت تــــــــا خـــدا
  • پایــگاه مــذهبی چهارده معصوم(ع)


  • پیوند ها
     

    حجاب از دیدگاه فقهای متأخر
    ستر در نماز
    زن باید در موقع نماز تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند، ولی پوشاندن صورت به مقداری كه در وضو شسته می‏شود و دستها تا مچ و پاها تا مچ، لازم نیست اما برای آنكه یقین كند كه مقدار واجب را پوشانده است، باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین‏تر از مچ را هم بپوشاند.2 * بر زن واجب است ، گردن و زیر چانه خود را حتی بنابر احتیاط واجب مقداری از زیرچانه را كه بعد از بستن روسری دیده می‏شود، بپوشاند.3 ـ كنیز و دختر بچه ـ در پوشش نماز ـ مانند زن حرّ و بالغ می‏باشند. جز آنكه پوشاندن سر و مو و گردن بر این دو واجب نیست.4 ـ هر گاه انسان در بین نماز بفهمد كه قسمتی را كه باید بپوشاند، پیداست، باید فورا آن را بپوشاند به شرط اینكه كاری كه صورت نماز را بر هم می‏زند، بجا نیاورد و چنانچه پوشاندن آن زیاد طول بكشد، احتیاط واجب آن است كه خود را بپوشاند و نماز را تمام كرده و دوباره بخواند.5 ـ هرگاه بعد از نماز بفهمد كه مقدار واجب را در حال نماز نپوشانده، نمازش صحیح است.6 بنابر آنچه گفته شد، در می‏یابیم كه زن در غیر حال نماز، هنگامی كه در معرض دید نامحرم قرار گیرد، لازم است تمام بدنش را بپوشاند بجز دو مورد: یكی دستها تا مچ و دیگر صورت به اندازه‏ای كه در وضو، شستن آن واجب است7، در حال نماز نیز اگر در معرض دید نامحرم قرار گرفت، همین حكم را دارد و اگر جایی نماز می‏خواند كه در معرض دید نامحرم نیست، بایستی تمام بدن خود را بپوشاند بجز سه مورد كه اگر نپوشاند، نمازش صحیح است:الف :صورت به اندازه‏ای كه در وضو، شستن آن واجب است.ب : دستها تا مچ ج : كف و روی پاها تا قوزك پانپوشاندن عضو در موارد یاد شده نیز تا زمانی جایز است كه با قصد ریبه8 و تلذذ به آن ننگرند وگرنه برای پرهیز از گناه، پوشیدن آن موضع نیز لازم است و همچنین آن عضو دارای زینت نباشد و الاّ پوشش آن مقدار هم لازم است.9 خوب است با هم نگاهی بر نظرات مذاهب پنجگانه بیفكنیم: مذاهب اتفاق دارند10كه هر زن و مردی باید خود را در حال نماز بپوشاند، همانطور كه از بیگانه در غیر نماز می‏پوشاند، ولی اختلاف دارند در آنچه بیش از آن زن باید بپوشاند صورت و دو دست یا چیزی از آن را كه در حال نماز واجب است و در غیر آن واجب نیست و نیز آنچه بر مرد بیش از بین ناف و زانو باید بپوشاند در حالی‏كه آن در غیر حال نماز، واجب نیست.حنفیه: بر زن است كه روی دو دست و كف پا را بپوشاند و بر مرد است كه زانو را علاوه بر بین زانو و ناف بپوشاند.شافعیه و مالكیه: در حال نماز بر زن واجب است كه صورت و روی و پشت دو دست را بپوشاند.حنابله: جز كشف صورت برای او جایز نیست.امامیه: آنچه بر هر زن و مرد در حال نماز واجب است، در غیر نماز هم واجب است هر چند ناظر بیگانه باشد، بر زن جایز است صورت خود را در حال نماز به مقدار شستن وضو و نیز دو دست را تا مچ و دو پا را تا ساق باز بگذارد و نیز باید عورتین خود را بپوشاند و افضل بین ناف تا زانو است.پرسش و پاسخ سوال 1: مگر خداوند به زنها نامحرم است كه زن گر چه در اتاق هفتم و در بسته و تاریك نماز بخواند، بایستی خود را بپوشاند؟جواب: اولا" فلسفه همه احكام الهی برای ما روشن نیست.ثانیا: شاید حكمت دستور الهی این باشد كه این بهترین حالت نزد خداوند است و با بهترین وضع نزد او حاضر شود و به عبادت بپردازد و یا اینكه خود، بهترین تمرین برای حجاب به شمار می‏رود.11 سوال 2: آیا پوشش زن در نماز باید طوری باشد كه از هیچ طرف، بدن او دیده نشود؟ج : از تمام اطراف باید پوشش داشته باشد مگر جاهایی كه از قسمت پایین قابل دیدن باشد. فرضا اگر زن بدون روسری و یا مقنعه نماز بخواند و طوری چادرش را روی صورتش بیاورد كه زیر گلویش دیده نشود ـ اگر چه در هنگام ركوع ممكن است از زیر قابل دیدن باشد ـ اشكال ندارد و یا هنگامی كه بر سطح یا پنجره‏ای ایستاده باشد به طوری كه عورتش را نبیند،اگر در آنجا ناظری باشد، اقوی واحتیاط واجب پوشاندن آن از تحت است.12 سوال 3: چنانچه زن هنگام نماز یا پس از آن در یابد برخی از اندامش كه پوشیدن آن لازم بوده، عریان مانده است، تكلیفش چیست؟ج: نمازش صحیح است و اگر در میان نماز است، بایستی برای ادامه نماز آن را بپوشاند.13 اگر چه احتیاط واجب اعاده نماز است بعد از اتمام، مخصوصا اگر پوشانیدن محل، به زمان زیادی نیاز داشته باشد.سوال 4: چنانچه مدتی با پوششی نماز خوانده است و بعد دریافته كه كافی نبوده (جهل به حكم است)، تكلیف چیست؟ج: اگر احتمال بطلان نمی‏داده تا اینكه تحقیق كند، قضا ندارد.14 ستر مردمردان باید عورتین خود را از مردان دیگر و ایضا از محارم خود بپوشانند بجز از همسران خود و پوشانیدن بقیه بدن ا ز آنها واجب نیست15، لذا دكتر بودن از مستثنیات نیست و مردان باید عورتین خود را از دكترها نیز بپوشانند مگر در مقام اضطرار.ـ مردان بنابر احتیاط مستحب باید مواضعی را كه بطور معتاد مردان می‏پوشانند، از نامحرم بپوشانند خصوصا اگر بدانند نامحرمی به قصد لذت و ریبه به آنها نگاه می‏كند كه پوشاندن آنها واجب می‏باشد.16 * ـ مرد باید بالاتر از مچ و سینه و پاهای خود را و مواضعی را كه معمولا" مردان می‏پوشانند، از نامحرم كه ناظربرآنهاست بپوشاند و پوشاندن مواضع دیگر مثل سر، صورت و دست لازم نیست.ـ نپوشاندن هر جای بدن به قصد به حرام انداختن نامحرم حرام است.17 ـ برهنه كردن بدن به قصد لذت و ریبه در مقابل محارم و دیگران حرام است.18 * ـ لذا اگر مردی بازو و سینه و یا بدن خود را به قصد آنكه نامحرمی به او نگاه بكند، باز بگذارد و یا پیراهن نازك بدن نما بپوشد به قصد آنكه نامحرم به او نگاه كند، حرام است و باید از آن اجتناب نماید، لذا اگر لباس آستین كوتاه بپوشد نه به قصد حرام انداختن دیگری اگر چه علم داشته باشد دیگری به حرام می‏افتد بنابر احتیاط مستحب، نباید چنین لباسی بپوشد.* اما در مورد بچه ها، بچه ها یا ممیزند یا غیر ممیز:ـ اگر بچه ها ممیز نیستند چه پسر و چه دختر پوشش از آنها واجب نیست حتی عورتین.ـ اگر بچه ها ممیز هستند، مرد باید عورتین خود را از آنها مطلقا بپوشاند.19 پرسش و پاسخ سوال 1 : آیا خانمهای نامحرم می‏توانند برای مردان آمپول بزنند و یا فشار خون گرفته و یا عكسبرداری كنند؟ج: اگر مستلزم لمس و یا نگاه به بدن مرد باشد، جایز نیست مگر در مقام اضطرار.20 سوال 2 : آیا پوشیدن مایو یا لباسهای زیر كه حجم عورتین پیدا است لكن پوست بدن پیدا نیست، برای پوشش در مقابل دیگران كافی است؟ج: اگر مفسده‏ای بر آن مترتب نباشد، اشكالی ندارد.21 سوال 3 : پوشیدن پیراهنی كه آستین آن بالای آرنج می‏باشد برای مردان چه صورتی دارد؟ج : بر مردها پوشاندن بدن خود از دیدن زن نامحرم واجب نیست ولی اگر بداند كه در معرض دید نامحرم قرار می‏گیرد و نگاه می‏كنند جهت تحرز از معاونت بر اثم باید دستها تا مچ را بپوشاند.22 ستر زن از نامحرم ـ پوشیدن بدن از نامحرم بالغ، سوای صورت و دستها، واجب است و صورت و دستها را نیز اگر دریابد كه با قصد لذت و ریبه نگاه می‏كنند، پوشیدن آن واجب است.23ـ خانمها نمی‏توانند آستین خود را برای آمپول زدن و یا فشار خون و یا نبض گرفتن و غیره در مقابل نامحرم بالا بزنند، مگر در مقام اضطرار.24 سترزن از بچــهـ بچه‏ها یا به سن تمییز رسیده‏اند یا نرسیده‏اند:اگر به سن تمیز نرسیده باشد، پوشیدن بدن حتی عورتین از او واجب نیست.و اگر به سن تمییز رسیده باشد یا دختر است یا پسر:اگر دختر باشد، خانمها باید عورتین خود را بپوشانند. و اگر پسر باشد(محرم‏یانامحرم) در صورتی كه ممیز محرم باشد، پوشیدن عورتین برای خانمها لازم است و اگر نامحرم باشد، علاوه بر اینكه بر خانمها واجب است عورتین خود را از آنها بپوشانند، بنا بر احتیاط واجب باید تمام بدن خود، به استثنای وجه و كفین را از آنها بپوشانند.25*پوشیدن بدن از نامحرم غیر بالغ، ممیز بجز قرص صورت و دستها تا مچ ـ بخصوص پسر بچه‏ای كه نزدیك بلوغ است ـ واجب است. لذا در حمامهای عمومی در برخی از روستاها كه زنها پسر بچه‏های ممیز خود را همراه می‏آورند، بایستی از این كار جلوگیری شده و پوشش را رعایت كرد.26 پرسـش و پاســخ س1: گفته شد كه باید زن از پسربچه ممیز خود را بپوشاند، بفرمایید ممیز بودن پسر بچه از چه راه و یا راههایی شناخته می‏شود؟ج: مطالبی كه بزرگترها می‏فهمند و اطفال آنها را درك نمی‏كنند اگرچه به حدی برسد كه آن مطالب را تشخیص بدهد، او را ممیز می‏گویند.27س2 : آیا شوهر خواهر و برادر شوهر همچون باقی نامحرمند و حكم خود پوشی از آنان نیز مانند دیگران است؟ج : آنها مانند باقی نامحرمانند و در حكم، با آنها تفاوتی ندارند و همانگونه كه زن از دیگر نامحرمان خود را حفظ می‏كند، از آنان نیز خود را باید حفظ كند؛ فرضا نمی‏تواند با پای بدون جوراب عبور كند.28س3 : چنانچه نپوشاندن وجه و كفین، فسادی را برای زن در جامعه به بار آورد،آیا پوشاندن آن دو، واجب می‏شود یا نه ؟ج : در فرض سؤال واجب است.29 س4 : كسی كه از روی احتیاط كه مبادا نپوشیدن وجه و كفین فسادی را باعث می‏شود، آن را بپوشاند، آیا امر مستحبی را به جا آورده است یا نه؟ج : احتیاط خوبی انجام داده است.30س5 : آرایشگری كه زنها را آرایش می‏كند و می‏داند زن، خود را به نامحرم نشان می‏دهد، چه حكمی دارد ؟ج : اگر به قصد نشان دادن به نامحرم او را آرایش می‏كند، اعانت بر اثم است و حرام ولی اگر علم دارد و بدون قصد، عیبی ندارد.31 س6 : آیا برای زن در عده رجعیه، حفظ حجاب از شوهر واجب است ؟ج : ستر واجب نیست بلكه در روایات امر شده به خضاب و اكتحال و تزیین و اظهار زینت و تشویق زوج به رجوع.32س7 : آیا پوشیدن مانتو و شلواری كه حجم بدن و یا برجستگی های آن را در مقابل نامحرم آشكار می‏كند، جایز است ؟ ج : از جهت حجاب و ستر، كافی است ولی چنانچه پیدا بودن حجم یا برجستگیهای بدن باعث ریبه و مفسده باشد، باید بپوشاند.33 (آیات عظام: امام، آیة‏اللّه‏ گلپایگانی ) س8 : آیا خانمها می‏توانند بدون تحقیق كردن از وجود دكتر زن، نزد دكتر مرد بروند؟ ج : جایز نیست.(آیات عظام:امام،اراكی، گلپایگانی)س9 : در شهر ما، هم دكتر زن هست و هم دكتر مرد، لكن دكتر مرد حاذقتر است ؛ آیا خانمها می‏توانند نزد دكتر مرد بروند؟ج : در صورتی كه دكتر زن نتواند مداوا كند، اشكالی ندارد.(آیات عظام:امام،اراكی، گلپایگانی) س10 : آیا نمایان بودن كف پا، روی پا، قوزك پا و یا پاشنه پا از مردان نامحرم جایز است؟ ج : جایز نیست. (استفتاء از آیات عظام:امام،اراكی، گلپایگانی)* لذا خانمها نمی‏توانند با پای بدون جوراب در مقابل نامحرم رفت و آمد كنند و یا با این وضع برای خرید چیزی به مغازه نزدیك بروند و یا اگر نامحرم در خانه است، بدون جوراب، در مقابل او ظاهر شوند؛ اگر چه نامحرم برادر شوهر، شوهر خواهر و یا فرد دیگری باشد.س11 : اگر شخصی از دختری از بستگان خود خواستگاری كند و دختر قبول نكند ولی پس از آن هم یكدیگر را ملاقات كنند، در صورتی كه آن پسر هنوز مجرد باشد، آیا دختر باید بیشتر از حد واجب، حجاب را رعایت كند؟ج : از هر كاری كه موجب مفسده و گناه می‏شود، باید پرهیز كرد.(آیات عظام:امام،اراكی، گلپایگانی)به عنوان نتیجه می‏توان گفت: نمایان بودن زیر چانه، گردن، گوش، سینه، دستها تا بازو برای خانمها جایز نیست و باید این مواضع را از نامحرم بپوشانند. خانمها در منزل و یا اماكنی كه نامحرم است، هنگام برداشتن چیزی از بلندی یا گرفتن چیزی از دست نامحرم و یا تعارف كردن میوه و غیره به نامحرم و یا غذا خوردن در مقابل او و یا در هنگام خرید اجناس از مغازه‏ها و یا هنگام حمل بار باید كاملاً مراقب باشند زیرا احتمال عقب رفتن آستین و كنار رفتن پوشش دست، پا و دیگر اعضا زیاد است.انواع لباسهای زینتی الف : زنان در حجاب اسلامی، نوع لباس و رنگ آن تفاوت نمی‏كند بلكه پوشاندن تمام بدن غیر از صورت و دستها تا مچ است. پوشیدن لباسهای زینتی هرچند بدن آشكار نباشد، جایز نیست ؛ لذا برای زنان، پوشانیدن موهای مصنوعی و زینتهای مصنوعی مثل دستبند، گردنبند نیز لازم است. البته در غیر حال نماز، در مقابل نامحرم؛ ولی در حال نماز پوشاندن آنها لازم نیست.پرسش و پاسخ س1 : آیا برای زنان پوشیدن كفش صدادار، به طوری كه موقع راه رفتن، صدای آن را نامحرم بشنود، اشكال دارد؟ج : در صورتی كه مفسده‏ای بر آن مترتب شود، اجتناب از آن لازم است.34 س2 : اگر خانمی بداند نامحرمی با قصد لذت و ریبه به دست و صورت او نگاه می‏كند ـ اگرچه وجه و كفین او زینت نداشته باشد ـ آیا پوشاندن آنها لازم است؟ج : بله، باید این دو موضع را از نامحرم بپوشاند.*لذا رفتن به مكانی كه زن می‏داند نامحرم به قصد لذت به او نگاه می‏كند، جایز نیست.35 س3 : مراد از زینت چیست؟ج : هر چیزی كه عرفا زینت محسوب گردد، به آن زینت گویند.36س4 : آرایش كردن خانمها در بیرون از خانه و یا محل كار یا درس چه صورتی دارد؟ج : آیة‏اللّه‏ اراكی: بر زن واجب است، زینت خود را از نامحرم بپوشاند.ـ آیة‏اللّه‏ گلپایگانی: جایز نیست.ـ آیة‏اللّه‏ خامنه‏ای: اصل آرایش اشكال ندارد ولی واجب است در برابر نامحرم بپوشاند.37 س5 : اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلكه به خاطر فوایدی كه از نظر طبی در آن وجود دارد، بزنند آیا در مقابل نامحرم در این صورت باید بپوشانند؟ج : اگر عرفا زینت محسوب شود باید بپوشاند، قصد زینت داشته باشد یا نداشته باشد.38 (استفتاء آیات عظام: امام، اراكی، گلپایگانی)س6 : آیا شرعا زنی كه مشخص است ابروانش را برداشته، برای رعایت اصول حجاب كامل، حتما باید آن را بپوشاند یا می‏تواند آن را نمایان كند.ج : باید بپوشاند.39س7 : آیا بند انداختن صورت برای خانمها زینت محسوب می‏شود؟ج : امام و آیة‏اللّه‏ گلپایگانی: بله! زینت است و باید از نامحرم بپوشاند.40ـ آیة‏اللّه‏ اراكی: در صورتی كه عرفا زینت باشد، پوشیدن آن از نامحرم واجب است.* لذا خانمها می‏توانند همان قسمتی از صورت یا دست را كه زینت كرده‏اند، بپوشانند و پوشاندن بقیه صورت واجب نیست، البته بنا به نظر آیة‏اللّه‏ گلپایگانی، بنا بر احتیاط واجب، وجه و كفین باید از نامحرم پوشیده شود چه زینت داشته باشد، چه نداشته باشد. پس داشتن النگو، دستبند، انگشتر، بلند كردن ناخن، لاك زدن، حنا گرفتن و بعضی ساعتهای مچی كه برای زینت استفاده می‏شود، پوشیدن بعضی دستكشهای توری برای زینت، همگی از زینتهای دست به شمار می‏آید و باید آنها را از نامحرم بپوشاند كه در مسأله پوشش فرقی بین نامحرمها نیست؛ چه فامیل نزدیك و چه غریبه، خانمها باید در مجالس و میهمانیهای فامیل و یا غیر آن وجه و كفین خود را بپوشانند و یا از زینت كردن آن پرهیز كنند.س8 : خانمی هستم كه حلقه ازدواج خود را نه برای زینت بلكه برای یادگاری و وفاداری به شوهرم دست كرده‏ام آیا پوشاندن آن از نامحرم واجب است؟ج : به دست كردن هرگونه حلقه‏ای زینت محسوب می‏شود و پوشاندن آن از نامحرم واجب است.41(استفتاء از آیات عظام: امام، اراكی، گلپایگانی)س9 : آیا فرقی بین آرایش كردن هست؟ و اگر كسی بسیار بد زینت كرد، باید از نامحرم پوشیده شود؟ج : زینت كردن به زشتی و زیبایی نیست هر چه كه عرفا به آن زینت گویند، باید از نامحرم پوشاند.42 (استفتاء از آیات عظام: امام، اراكی، گلپایگانی)س10 : آیا عطر زدن و یا خوشبو كردن به وسیله مواد و مایعات دیگر، برای آقایان و خانمها در صورتی كه بوی آن به مشام نامحرم برسد، اشكال دارد؟ج : عطر زدن اشكالی ندارد ولی اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحریك باشد، جایز نیست43. ـ البته بنا به نظر آیة‏اللّه‏ گلپایگانی اگر به قصد جلب توجه نامحرم باشد، اشكال دارد.س11 : آرایش كردن زن برای غیر همسر در بعضی مجالس زنانه مثل عروسی چه حكمی دارد؟ج : در صورتی كه نامحرم او را نبیند، اشكالی ندارد.44(استفتاء از آیات عظام: امام، اراكی، گلپایگانی)س12 : پوشاندن زینت و زیورهای صورت و دست در نماز در جایی كه نامحرم نیست، آیا لازم است؟ج : واجب نیست.س13 : در جایی كه نامحرم به قصد ریبه و تلذذ به زن نگاه كند و یا صورت و دستهایش زینت دارد، اگر صورت و دستها را نپوشیده با همان حال نماز بخواند چه حكمی دارد؟ج : اگر چه كار حرامی انجام داده ولی نمازش صحیح است.45ب : مردان 1ـ طلا 2ـ حریر 3ـ ابریشم 1ـ طــلاپوشیدن لباس طلا بافت برای مرد حرام است و نماز با آن باطل است ولی برای زن در هر حال اشكالی ندارد لذا به دست كردن حلقه طلا یا به گردن انداختن آن و یا ساعت و دگمه، عینك طلا و یا هر چیز زینتی دیگر كه طلا باشد، جایز نیست.46ـ طلای سفید حكم طلای زرد را ندارد، پوشیدن آن برای مرد اشكالی ندارد مگر آنكه همان طلای زرد باشد كه رنگ آن تغییر كرده باشد.47 ـ مسأله زینت كردن به مطلا، در صورتی كه صدق طلا بر آن نشود، اشكال ندارد.48ـ اگر چیزی ممزوج از طلای زرد و فلز دیگری باشد، اگر طلای زرد در آن حل شده باشد به طوری كه طلای زرد بر آن صدق نكند، حكم طلای زرد را ندارد.49ـ اگر مردی شك كند كه چیزی از جنس طلاست یا نه، استفاده كردن از آن برای او اشكال ندارد.50 ـ اگر مردی نداند كه انگشتر یا لباسش از طلاست و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است اما اگر فراموش كند این مسأله را و با آن نماز بخواند، بنابر احتیاط واجب نمازش باطل است.51ـ محكم كردن دندانها با طلا و پر كردن با طلا بلكه روكش طلا به آنها نمودن و یا از طلا دندان مصنوعی گذاشتن در نماز بلكه در غیر نماز هم اشكال ندارد اما در مورد دندانهایی مثل ثنایا كه پیدا هستند اگر قصد تزیین و زیبایی شود، خالی از اشكال نیست و بنا بر احتیاط واجب باید از آن اجتناب شود و همچنین قاب ساعت را از طلا قرار دادن و همراه داشتن آن در نماز، اشكالی ندارد ولی اگر زنجیر ساعت از طلا باشد و آن را به گردن و یا به لباس بیاویزد، نماز خواندن با آن مشكل است بر خلاف آنكه آویزان نباشد اگر چه همراه نمازگزار در جیبش باشد، كه اشكالی ندارد.52س1 : انگشتر طلا در نماز در دست مرد چه صورتی دارد؟ج : حرام است ولی حرام نیست همراه داشتن طلا در نماز چه سكه دار باشد یا نباشد.53 2ـ حریرس 2: اگر لباس نمازگزار حریر باشد چه صورتی دارد؟ج : از برای مردان، حرام و مبطل نماز است در صورتی كه پهنای آن از چهار انگشت زیاده باشد و اما برای زنان مباح و جایز است چه در نماز و چه در غیر نماز.54ـ چیزی كه نماز در آن تمام نمی‏شود مانند بند شلوار و عرقچین بنابراحتیاط واجب نباید از حریر خالص باشد.553ـ ابریشمـ لباس مردان، ابریشم خالص نباشد. حتی پوشیدن آن برای آنان در غیر نماز هم جایز نیست اگرچه بنابراحتیاط واجب، به تنهایی با آن نشود نماز خواند، مثل بند شلوار و كلاه و مقصود از ابریشم آن است كه شامل پیله هم می‏شود و برای زنان حتی در نماز و برای مردان در ضرورت و در جنگ جایز است.56 ـ اگر تمامی یا نیمی از آستر لباس از ابریشم خالص باشد، پوشیدن آن برای مرد جایز نیست.57ـ آنچه بر مردان حرام است، خصوص پوشیدن ابریشم است، فرش كردن و روی آن سوار شدن و خود را به آن پیچیدن یعنی در وقت خواب، زیر آن رفتن مانعی ندارد و دكمه لباس و نشانه‏های آن و نخها و قیطانهایی كه در لباس قرار داده می‏شود، از ابریشم باشد، اشكال ندارد كما اینكه دستمال روی جراحات و دمل گونه‏ها و پارچه‏ای كه مسلوس البول است (از آن جهت نگهداری بول استفاده می‏كنند) از ابریشم باشد، اشكالی ندارد، بلكه وصله زدن لباس و حاشیه دوزی آن با ابریشم در صورتی كه آن قدر زیاد باشد كه پوشیدن حریر به آن صدق كند، اشكال ندارد، اگرچه در حاشیه دوزی احتیاط این است كه از این مقدار بیشتر نباشد.58ـ آنچه حرام است، پوشیدن ابریشم محض است، لذا پوشیدن ابریشمی كه با چیزی مخلوط است، اشكال ندارد و معیار آن است كه عرفا ممزوج بودن صدق كند كه از خالص بودن به در آید اگر چه آن چیز یك درهم باشد59 و آن غیر ابریشم باید چیزی‏باشد كه نماز در آن صحیح است بنابراین كفایت‏نمی‏كند كه با پشم و كرك حیوان حرام گوشت، مخلوط باشد؛ اگرچه مخلوط‏بودن با اینها برای رفع حرمت پوشیدن،كفایت‏می‏كند، البته پوشیدن لباسی كه از تابیده ابریشم و طلا بافته شده،حرام‏است همانگونه كه نماز در آن صحیح نیست.ـ اگر شك كند كه چیزی ابریشم است یا غیر ابریشم، پوشیدن و نماز با آن جایز است و چیزی به نام "شعری" برای كسی كه حقیقت آن را نمی‏داند از قبیل آن است كه در ابریشم بودن شك دارد پس نماز با آن جایز است و همچنین است اگر شك كند كه ابریشم خالص است یا با چیزی مخلوط است، می‏تواند با آن نماز بخواند هر چند احتیاط آن است كه از آن اجتناب نماید.60ـ پوشیدن ابریشم برای بچه، اشكال ندارد، لذا اگر ولی به بچه ابریشم پوشاند حرام نیست و بعید نیست كه نماز بچه در لباس ابریشمی صحیح باشد.61ـ اگر دستمال ابریشمی و مانند آن در جیب مرد باشد حرام نیست و نماز را باطل نمی‏كند.62ـ در حال اضطرار و ناچاری، پوشیدن لباس ابریشمی خالص و طلا بافت و لباس غصبی و یا لباسی كه از مردار است، مانعی ندارد و می‏تواند با آن نماز بخواند.63* مذاهب اتفاق نظر دارند كه پوشیدن ابریشم و طلا برای مردان حرام و برای زنان جایز است زیرا پیامبر اكرم« صلی‏الله‏علیه‏و‏آله »فرمودند: لباس طلا و حریر برای مردان امتم حرام و برای زنان آنها حلال است.امامیه: خواندن نماز با ابریشم خالص یا لباس طلادار مانند كمربند، كلاه، جوراب و انگشتر طلا برای مردان صحیح نیست ولی در حال جنگ یا در حال بیماری اگر با آن نماز بخوانند، جایز است.شافعیه: اگر مردی با لباس حریر یا روی فرش حریر نماز گذارد، حرام است ولی نمازش صحیح است.64پاورقیها:ـ اگر مردی نداند یا فراموش كند كه انگشتری یا لباسش از طلا است و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است. (اراكی )  ـ اگر مردی فراموش كند كه انگشتری یا لباس او از طلاست یا شك داشته باشد و با آن نماز بخواند، واجب نیست كه آن نماز را دوباره بخواند و همچنین اگر جاهل قاصر باشد. (توضیح المسائل، آیة‏اللّه‏ شاهرودی، شرایط لباس نمازگزار)  ـ گلپایگانی: اگر كمتر از چهار انگشت بسته، ابریشم باشد، اشكالی ندارد و بیشتر از آن پوشیدنش برای مرد حرام است. (توضیح المسائل ، م 843)  ـ اراكی: حرام ونماز در آن باطل است.(توضیح‏المسائل، م829)  ـ فاضل لنكرانی: اگر غیر ابریشم مقدار كمی باشد كه به حساب نیاید، نماز خواندن با آن لباس برای مرد جایز نیست.  17- كتاب استفتاء امام‏خمینی، گلپایگانی، اراكی  18- همان مدرك  19- عروة‏الوثقی. ج1. فی‏السترو الساتر. ص 550  1)- در بعضی نسخه‏ها زینت ظاهری از نظر امام انگشتر و النگو و در بعضی دیگر صورت و دستها ذكر شده است.  10- محمد جواد مفید ، فقه تطبیقی، باب ستر صلاتی از دیدگاه مذهب خمسه  11- رك به: «مسئله حجاب»، شهیدمرتضی مطهری ـ «پوشش دراسلام»، محمد محمدی اشتهاردی ـ «احكام بانوان»، محمد وحیدی  12- عروة‏الوثقی، ج 1 فی الستر، صفحه 553، مسئله 13/ تحریر، ج 1 ، ص143، مسئله 6، فی الستر و الساتر  13- عروة‏الوثقی، ج 2، ص 5، فی‏الخلل، مسئله 8 / ج 1 ، ص 553، فی‏الستر ، مسئله 11و 12  14- استفتاء حضرت آیة‏الله خمینی(قدس سره)  15- عروة‏الوثقی ، ج 1، فی الستر و الساتر، ص549، حضرت امام و آیة‏الله اراكی  16- همان مدرك، و امام : عروة‏الوثقی، نكاح، مسئله 51  2- كتاب توضیح المسائل، حضرت آیة‏الله اراكی، مسئله 783، باب ستر بدن در نماز/ توضیح المسائل، حضرت امام خمینی، م789، باب ستر در نماز/ توضیح‏المسائل، حضرت آیة‏الله مكارم شیرازی، باب ستر در نماز  21- همان مدرك و كتاب استفتاءات امام، گلپایگانی  22- استفتاء آیة‏الله خامنه‏ای  23) همچنین اگر وجه و كفین زینت داشته باشد. گلپایگانی: بنابراحتیاط واجب باید وجه و كفین را هم از نامحرم بپوشاند. (عروة الوثقی، ج 1، فی‏الستروالساتر، ص 550)  24) امام، گلپایگانی، اراكی، عروة‏الوثقی، ستر وساتر، ص 550؛ گلپایگانی، اراكی، استفتاء  25) همان مدرك  26) توضیح‏المسائل، آیة‏اللّه‏ خویی، م 2444؛ آیة‏اللّه‏ خویی: زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند و بهتر آن است كه بدن و موی خود را از پسری كه بالغ نشده ولی خوب و بد را می‏فهمد، بپوشاند.  27) كتاب استفتاءات حضرت امام(ره)  28) همان مدرك  20- امام، توضیح‏المسائل، مسأله 2433 و عروة، باب نكاح، م19، استفتاء.  30) همان مدرك  31) توضیح‏المسائل حضرت آیة‏اللّه‏ اراكی، بخش استفتاءات، ص 524  32) همان مدرك، ص 512  33) امام، آیة‏اللّه‏ گلپایگانی: جوراب در صورتی كه موجب جلب توجه اجنبی باشد جایز نیست.  34)امام خمینی، استفتاء از كتاب احكام ازدواج ص 194؛ كتاب احكام، روابط زن و مرد، ص 75.  35) عروة الوثقی، فی الستر و الساتر، ص 551، م 4 ؛ احكام روابط زن و مرد، م 129، ص 88  36) استفتاء امام، گلپایگانی، اراكی  37) احكام روابط زن و مرد، ص 75  38) احكام روابط زن و مرد، م 118، ص 83  39) احكام روابط زن و مرد، م 119، ص 84  3- مسئله 4 تحریرالوسیله، ج1  4- مسئله 5، تحریرالوسیله، ج1  40) استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص 195؛ كتاب احكام روابط زن و مرد، ص 72  41) احكام روابط زن و مرد، م 123، ص 86  42) احكام روابط زن و مرد ، م 124 ، ص 86  43)استفتاء از آیات عظام: امام، اراكی، گلپایگانی، احكام روابط زن و مرد، م 125، ص 87  44) احكام روابط زن و مرد، م 127، ص 87  45) عـروة‏الــوثقی، ج1، ص 551، فی‏الستر، مسأله 4 و 5  46) امام، توضیح‏المسائل، م 831؛ گلپایگانی، توضیح‏المسائل، م 839؛ اراكی، توضیح‏المسائل، م 825  47) امام، ج استفتاءات، لباس مصلی، سؤالات 50 تا 54  48)امام، گلپایگانی، عروة‏الوثقی، شرایط لباس مصلی، شرط پنجم  49) امام، كتاب استفتاءات، ج 2، ص 8؛ گلپایگانی، توضیح‏المسائل، م 841؛ اراكی، استفتاء  50) امام، كتاب استفتاءات، ج 1، لباس مصلی، سؤال 55؛ تحریرالوسیله، م 18  51) آیة‏اللّه‏ فاضل لنكرانی، توضیح‏المسائل، شروط لباس نمازگزار  5- رساله توضیح المسائل آیة‏الله مكارم شیرازی، باب ستر در نماز  52) تحریرالوسیله، مسأله 14  53) آیت‏اللّه‏ سبزواری: هدایة‏الانام، باب شروط لباس مصلی  55) اراكی، توضیح المسائل، م 828  56) تحریرالوسیله، ج 1، ص 264، م 14  57) امام، توضیح المسائل، م 835  58) امام، تحریر الوسیله، ج 1، ص 265  59) امام، تحریر الوسیله، م 16  60) همان مدرك، م 18  61) همان مدرك، م 19  62) امام، گلپایگانی، عروة، شرایط لباس مصلی، شرط ششم، ص 564  63) اراكی، توضیح‏المسائل، م 833؛ امام، توضیح المسائل، م 839  64) مغنیه ـ محمد جواد: فقه تطبیقی، ص 179، شرایط لباس نمازگزار  6- همان مدرك  7- اگرچه احتیاط مستحب آن است كه دو موضع را نیز بپوشاند. عروة‏الوثقی، ج 1، فی‏الستر والساتر، ص550 / احكام بانوان، محمد وحیدی ، ص 15  8- ریبه: دودل شدن، شك و تردید، در اینجا یعنی ترس از فتنه وقوع در حرام و خوشگواری و خوشخواهی  9- عروة‏الوثقی، ج 1، ص 559 ، فی‏الستر و الساتر، مسئله 5  حضرت آیة‏الله گلپایگانی: «احتیاط واجب این است كه مرد مواضعی را كه معمولا" پوشیدن آن در بین مردان متعارف است در صورتی‏كه بداند زن اجنبیه به او نگاه می‏كند، بپوشاند.» مجمع المسائل، ص 644، ج 2  گلپایگانی، توضیح‏المسائل، م 2442 و مجمع المسائل ج2، س 644 و استفتاء



    فهرست اصلی


    موضوعات


    مطالب اخیر


    نظر سنجی
    مهم ترین علت بدحجابی از نگاه افراد بدحجاب چیست؟










    برچسب ها


    امکانات جانبی


    حدیث موضوعی


    نوای وبلاگ



    آمار وبلاگ
  • بازدیدهای امروز : نفر
  • بازدیدهای دیروز : نفر
  • كل بازدیدها : نفر
  • بازدید این ماه : نفر
  • بازدید ماه قبل : نفر