تبلیغات
رایحه نجابت - حیا در قرآن


درباره وبلاگ

در فرهنگ لغات خود، حجاب را پاکی صداقت معنا کن در فرهنگ لغات خود حجاب را آیینه نادیده معنا کن.



آرشیو مطالب


کتابنامه

آثار و برکات عفاف و حجاب، افتخار جمهوری اسلامی به عفاف و حجاب زنان، کشف حجاب رضا خانی چرایی تلاش غرب در مبارزه با عفاف و حجاب...



پیوند های روزانه
  • مطالب جالب در مورد پیامبران
  • منجی مهربان
  • هراطلاعاتی میخوای اینجا هست
  • حرفهای من
  • یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور
  • پایگاه اطلاع رسانی سبطین علیهما السلام
  • بارون
  • شهدا شرمنده ایم
  • محب الحسین
  • انتهاےِدوستــ داشتنــ ،آنـ سوے ابدیتــ
  • صفحه شخصی محسن اسمی
  • مشکات اندیشه.
  • راحوما
  • شهیده ثناپردل
  • السلام علیک یااباصالح المهدی
  • جریان شناسی وت مسائل سیاسی
  • مشتعل عشق علی ام
  • فقط خدا
  • دنیا نیاز به نماز
  • چهارده گوهر آسمانی
  • شهدارایادکنیدحتی با ذکرصلوات
  • در مقتل گمنامی
  • عطر ماندگار
  • افلاکیان
  • اسلامیت
  • سلحشوران آریا
  • دانشجویی شاهیندژ
  • دوران نزدیک به ظهور
  • دل نوشته های من
  • راحیل
  • خدایا حلالم کن
  • اینجا به روز بمانید.
  • خلوت عباسیه
  • عشق74
  • یاد محبوب
  • داروخانه معنوی
  • رزمندگان سایبری
  • ٪باشگاه خبرنگاران٪
  • زمردی در دل کویر
  • ×بسیجیان گمنام×
  • یک پله مانده تا او
  • سبدتنهایی
  • دفتر دل
  • نور
  • بسیجی
  • عشق74
  • فانوس جزیره
  • از نـســل گــل یــاس
  • دل نوشته های طلایی
  • أَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّامَاسَعَى
  • *(بفـرمـایـیـد در خـدمـتـیـم مهم)*
  • عشــق حسـین عـلیه السـلام
  • * سربند یا زهرا(س) *
  • ولایت فقیه
  • حجاب
  • بنت الحسین
  • طلـبـه پاسخگـو
  • ** گـل نـرگــس **
  • بــی نـهایت تــــــــا خـــدا
  • پایــگاه مــذهبی چهارده معصوم(ع)


  • پیوند ها

    قرآن مجید هنگام بازگویی داستان دختران شعیب و حضرت موسی(ع) می‌فرماید: «جائت احداهما تمشی علی استحیاء: یکی از آن دو دختر در حالی که با حیا راه می‌رفت، آمد.

    علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می‌فرماید:

    «اینکه خداوند کلمة استحیاء را نکره و بدون الف و لام آورده، برای رساندن عظمت آن حالت (یعنی حیا) بوده است و منظور از اینکه «راه رفتنش براستحیا بوده» این است که عفت و نجابت از طرز راه رفتنش پیدا بوده است.»

    علامه مجلسی نیز در توضیح این بخش از آیه می‌فرماید:

    «یعنی آن دختر باحیا و آن گونه که عادت زنان باحیاست راه می‌رفت و نیز گفته شده است با آستین لباس، صورت خود را پوشانده بود».

    با دقت در این آیة شریفه، اهمیت حیا فهمیده می‌شود، زیرا اگر اهمیتی نداشت (ظاهرا) لزومی نداشت خداوند آن را متذکر شود آن هم با عبارتی که بیانگر عظمت این حالت است؛ به این معنا که اگر حیا مانند سایر حالات، معمولی و کم‌اهمیت بود، ذکر آن لغو و بی‌فایده بود.

    حیا در ادیان الهی

    بی‌مناسبت نیست اکنون که دیدگاه اسلام پیرامون حیا مطرح شد، دیدگاه برخی ادیان دیگر(که ریشة الهی داشته‌اند) نیز مطرح شود.

    در انجیل، کتاب مقدس مسیحیان آمده است:

    «و زنان نیز به لباس مزین به حیا و پرهیز(نه به گیسوها، طلا، مروارید یا رخت‌های گرانبها) خود را بیارایند». همچنین آمده است:

    «... با جوانان چون برادران رفتارنما و با پیره زنان چون با مادران؛ و با زنان جوان چون با خواهران با کمال حیا».

    در برخی از کتب زرتشتیان نیز به این موضوع مهم اشاره شده است؛ به عنوان نمونه در قسمتی از اندرزهای «آورباد ما را سپند» موبد موبدان چنین آمده است:

    «دختر شرمگین [خود] را دوست بدارد و او را به مردی هوشیار و دانا به عروسی ده... با زن فرزانه و شرمگین عروسی کن و او را دوست بدار».

    ممکن است کسی وضعیت فعلی پیروان ادیانی مانند مسیحیت را دلیل بر بی‌تفاوتی این ادیان نسبت به صفت حیا بداند، ولی واقعیت چنین نیست، زیرا رویة فعلی آنان، هم با دستوران دینی‌شام سازگار نیست هم با رویة مسیحیان گذشته هماهنگی ندارد.

    ویل دورانت در «تاریخ تمدن» طی تصویری که از برگزاری اعیاد مسیحیان و ایام شادی وتفریح آنان ارائه می‌دهد، می‌نویسد:

    «چادر و روبند برای همگان حتی برای خانم‌های اشراف ضروری بود و در اعیاد نیز کسی آن را کنار نمی‌گذاشت... و حتی برای تفریح با حجب و حیای کامل در مجالس انس یا گردش‌های دور از اغیار شرکت می‌جستند».

    «حیا یک ویژگی شخصیتی است که باعث می‌شود، فرد نسبت به وقوع کاری که آن را زشت می‌داند نوعی احساس بازدارنده یا ناراحت‌کننده داشته باشد».

    فلسفة وجودی حیای بیشتر در زنان

    پیش از آنکه وارد این بحث شویم تذکر این نکته لازم است که نگرش دانشمندان ونویسندگان به حیای زن، نگرش دانشمندان و نویسندگان به حیای زن، نگرش خاصی است، به گونه‌ای که احساس می‌شود ماهیت حیای زن با سایر اقسام حیا متفاوت است. حیا به صورت مطلق یعنی پرهیز از زشتی و حیای زن یعنی پرهیز از زشتی و حیای زن یعنی پرهیز و دوری از مزد؛ به عبارت دیگر «حیای زن یعنی حریم ودورباشی که زن خود به خود در زمنیة روابط زن و مرد از خویش بروز می‌دهد». حتی ممکن است این حالت شامل مقدمات ارتباط زن و مرد(مثل خواستگاری) هم بشود. با توجه به این نکته (یعنی تفاوت حیای زن با سایر اقسام حیا) امکان دارد علمی مانند «گفتن بله به پدر در پاسخ این سوال که آیا قصدازدواج داری یا نه؟» کار زشتی نباشد، ولی دختر از گفتن آن شرم کند.

    البته ممکن است بتوان دلیلی برای زشت بودن آنچه به نظر زشت نمی‌رسد، پیدا کرد و در نتیجه حیای زن را همان پرهیز از زشتی دانست و تفاوتی میان حیای زن و سایر انواع حیا قائل نشد، ولی ما فعلا وارد این بحث پیچیده نشده و به همان فلسفة وجود حیای بیشتر در زن می‌پردازیم.

    همیشه شنیده‌ایم زن باید با حیا باشد، به گونه‌ای که در بسیاری از موارد به محض شنیدن کلمة حیا، ذهن متوجه به جنس زن شده و کمتر متوجه مرد می‌شود! بزرگان علم و دین نیز براین مسئله تاکید کرده و حیا را (در عین آنکه برای مردم لازم می‌دانند) برای زنان ضروری‌تر شمرده‌اند.

    مونتسکیو می‌نویسد: «...تمام ملل جهان براین عقیده مشترک هستند که زنان باید حجب و حیا داشته باشند».

    پیامبر(ص) می‌فرمایند:

    «الحیاء عشره اجزاء فتسعه فی النساء و واحد فی‌الرجال: حیا ده بخش است. نه بخش آن در زنان و یک بخش آن در مردان است». همچنین از آن حضرت نقل شده است:«حیا زیباست، ولی از جانب زنان زیباتر است».



    / نظرات ()
    طبقه بندی: حجاب و عفاف ،  اندیشه های چهارده معصوم(ع) ،  چکیده ای از اندیشه های بزرگان ، 
    تاریخ : سه شنبه 11 شهریور 1393   ارسال توسط نسل سومی


    فهرست اصلی


    موضوعات


    مطالب اخیر


    نظر سنجی
    مهم ترین علت بدحجابی از نگاه افراد بدحجاب چیست؟










    برچسب ها


    امکانات جانبی


    حدیث موضوعی


    نوای وبلاگ



    آمار وبلاگ
  • بازدیدهای امروز : نفر
  • بازدیدهای دیروز : نفر
  • كل بازدیدها : نفر
  • بازدید این ماه : نفر
  • بازدید ماه قبل : نفر